Regulacja luzów zaworowych w silnikach o pojemności 1.3 i 1.6 litra z rodziny HC i HE montowanych w Charade G1xx, G2xx, Aplause I i II oraz Feroza.
Luz zaworowy regulujemy na gorącym silniku.
Silnik uznajemy za gorący gdy temperatura wody w układzie chłodzenia wynosi od 75C do 85C oraz temperatura oleju jest powyżej 65C. Taką temperaturę
silnika można uzyskać po około 5 minutach od przejechania około 20-30km w lecie.
Regulacja na zimnym silniku nigdy nie będzie dokładna, tak można jedynie sprawdzić luzy czy mieszczą się w zakresie.
Zbyt duże różnice pomiędzy poszczególnymi zaworami na zimnym silniku wskazują na rozregulowane zawory jak też
i nadmierne zużycie przylgni zaworowych, przylgni samych zaworów lub też powierzchni krzywek lub samego trzpienia zaworu.
rys 1
Regulację rozpoczynamy od zdjęcia przewodów świecowych (rys.1) i wykręcenia świec. Jeżeli świece pozostawimy wkręcone ciężko będzie kręcić wałem. Należy
zwrócić uwagę, aby nie połamać przewodów świecowych wyjmując je z chwytów.
Następnie zdejmujemy węże odmy (rys.2 - dla silnika HC i HE, dla HC-E jest
podobnie) oraz odkręcamy górną śrubkę trzymającą osłonę paska rozrządu (rys.3). Kolejnym krokiem jest odczepienie przewodu sondy lambda od chwytu
przykręconego do pokrywy zaworów. Można pomóc sobie śrubokrętem (rys.4).
rys 2
Krokiem następnym jest odkręcenie pokrywy zaworów (nasadowy 10mm) - dobrze jest
śrubki poukładać tak aby każda trafiła na swoje miejsce podczas skręcania. Kolejność odkręcania jest odwrotna niż na rys.5 - czyli śrubka nr 8, 7, 6, 5... itd.
Pokrywę ściągamy delikatnie aby nie uszkodzić uszczelki - powinna ona pozostać w pokrywie a nie na głowicy. Następnie ustawiamy za pomocą nasadzonego na
dolną śrubę przy kole pasowym klucza (19mm) wał tak, aby pierwszy tłok znalazł się w górnym martwym położeniu suwu pracy
(pomocne będzie ustawienie znacznika na kole pasowym
rys 3
tak aby pokrywał się ze znaczkiem na osłonie rozrządu)
- widoczne to jest na rys.6. W tym momencie obydwa komplety zaworów ssących i
wydechowych na pierwszym cylindrze (od strony paska rozrządu) powinny być zamknięte - czyli dźwigienki muszą być luźne. W takim położeniu dokonujemy
regulacji zaworów zgodnie z górną częścią załączonej tabelki (ETAP 1). Technikę posługiwania się szczelinomierzem pozostawiam każdemu do opanowania,
podobnie ze sposobem kontrowania nakrętek trzymających śruby regulacyjne.
rys 4
Po dokładnej regulacji pierwszej partii ośmiu zaworów obracamy wałem o 360
stopni (co da obrót wałka rozrządu o 180 stopni). Po dokonaniu obrotu upewniamy się, czy 4 cylinder jest na górze, a zawory na nim są zamknięte
(analogicznie jak w przypadku pierwszego cylindra). Dokonujemy regulacji zaworów w/g dolnej części tabelki (ETAP 2). Dla pewności obracamy o kolejne
360 stopni i sprawdzamy pierwszą regulację. Proces można powtarzać aż się znudzi - ważne, aby było dokładnie, bo im dokładniej tym silnik będzie miał
rys 5
mniejsze drgania i równiejszą kompresję na każdym cylindrze. Podczas całej regulacji uważamy aby do głowicy nie dostały się jakieś śmieci. Przed założeniem
pokrywy wycieramy krawędź głowicy do sucha - olej pozostawiony na krawędzi spowoduje złe przyleganie uszczelki i wycieki. Podobnie ma się z uszczelkami
tulei świec (rys.7). Uszczelkę pokrywy układamy w samej pokrywie, a nie na głowicy - inaczej wyjdzie z tego lipa (rys.8). Składamy całość w odwrotnej
kolejności, tym razem dokręcamy pokrywę zgodnie z kolejnością na
rys 6
rys. 5 czyli 1, 2, 3, itd....
Ze skrzynki bezpiecznikowej obok silnika wyjmujemy przekaźnik pompy paliwa i wtrysków (skrzynka opisana, więc chyba każdy sobie poradzi, podpowiem "fuel
pump" i "injectors"), kręcimy silnikiem około 20 sekund nasłuchując, czy aby wszystko jest OK - to dla bezpieczeństwa. Różnie bywa, czasami można pozostawić
nasadkę klucza albo kapsel po piwie ;) Wkładamy przekaźniki i odpalamy. Jeżeli wszystko jest dobrze zrobione silnik powinien chodzić równo i po rozgrzaniu
nie klekotać.
Często ludzie narzekają
rys 7
na klekotanie zaworów na zimnym silniku. Pamiętajmy, że mamy zawory regulowane mechanicznie i nie da się tego uniknąć, co najwyżej
można ustawić zawory o 0,03-0,05mm ciaśniej minimalizując to klekotanie i ryzykując ich przedwczesne wypalenie.
Z doświadczenia podpowiem, iż warto mieć przy sobie gumowy młotek - przed regulacją zaworu pod daną dźwigienką proponuję leciutko popukać w śrubę
regulacyjną z góry - spowoduje to dobre ułożenie sprężyny i dokładne odbicie zaworu, który ułoży się w gnieździe.
rys 8
Zwiększy to dokładność regulacji.
Pukamy oczywiście z wyczuciem pamiętając, że mamy pod zaworami tłoki.
Luz zaworowy jest następujący :
Dla silnika gorącego :
zawory ssące
|
0,25mm (+/- 0,05mm)
|
zawory wydechowe
|
0,33mm (+/- 0,05mm)
|
Dla silnika zimnego :
zawory ssące
|
0,18mm
|
zawory wydechowe
|
0,25mm
|
Numer cylindra i położenie wału
|
1
|
2
|
3
|
4
|
(ETAP 1) Pierwszy cylinder na górze, zawory na pierwszym cylindrze zamknięte
|
ssące
|
OO
|
OO
|
|
|
wydechowe
|
OO
|
|
OO
|
|
(ETAP 2) Czwarty cylinder na górze, zawory na czwartym cylindrze zamknięte
|
ssące
|
|
|
OO
|
OO
|
wydechowe
|
|
OO
|
|
OO
|
artykuł opracował :
drookash
do góry